Hulp nodig? 085 237 64 00
3 vragen aan Olaf van der Woude

3 vragen aan Olaf van der Woude

Olaf van der Woude is sinds maart 2023 aan het werk als commercieel medewerker bij de binnendienst van De Haan Westerhoff. Hij houdt zich bezig met allerlei zaken op kantoor, vanuit de klant en naar de klant toe. De input komt vanuit de monteurs, zij komen met informatie vanuit een opname of servicebeurt. Deze informatie zet Olaf vervolgens om in een passend advies aan de klant.

De laatste puzzelstukjes

Olaf vertaalt de bevindingen van de monteurs naar de wens van de klant. De monteurs zijn het visitekaartje van De Haan Westerhoff zonwering en Olaf is op afstand het aanspreekpunt voor de klant en/of monteurs met hun vragen. Het plan wordt bij Olaf voorgelegd en hij legt de laatste puzzelstukjes op z’n plek. Hij kan voor de monteurs in het systeem duiken en eventuele vragen beantwoorden. Olaf heeft veel te maken met zakelijke klanten. Een leuk detail: in zijn regio komen particuliere klanten meer voor dan bij de andere Rayons. Olaf is zich bewust dat elke klant andere hulp nodig heeft. “Geen klant is hetzelfde, dat maakt het werk zo leuk.”

Overzicht is alles

Als commercieel medewerker binnendienst is het belangrijk om de rust te bewaren. Als Olaf merkt dat het teveel wordt, dan probeert hij gas terug te nemen. Even de boel weer opnieuw voor ogen krijgen en daarna weer met nieuwe energie aan de slag. Hij vindt het belangrijk om positief naar de werkzaamheden te kijken. Als het een keer mooi weer is, dan weet je dat het snel druk wordt. Als het eenmaal zo druk is, dan moet je gewoon je weg erin te zien vinden. Het heeft dan geen zin om in de stress te schieten. Olaf bewaart de rust door zich niet druk te maken als hij een volle mailbox heeft, maar gewoon zijn werk te doen zoals hij dit normaal ook doet. Uiteraard met meer tempo, maar hij zorgt dat alles georganiseerd blijft. Stap voor stap aan het werk, zodat niet al het werk door elkaar heen gaat.

“Als commercieel medewerker moet je meegaan met de klant, omdat elke klant uniek is, net zoals elke collega zijn eigen unieke eigenschappen heeft. Je moet daar een makkelijke weg in kunnen vinden en flexibel zijn, zodat je je makkelijk kan aanpassen aan de klant.”

“Wij zijn het middenveld.”

De monteurs zijn de basis voor Olaf: “In een voetbalterm zijn zij de aanvallers en wij als Service het middenveld.” Olaf werkt graag samen met rayonpartner Baukje. “We werken veel samen en bij drukte of ziekte wordt alles opgevangen door collega’s.” Dit vindt Olaf een fijne manier van werken. Zijn werkplek maakt het communiceren erg makkelijk. Service zit als team bij elkaar. Om die reden kunnen ze elkaar gemakkelijk ondersteunen wanneer dit nodig is. De monteurs weten Olaf te vinden en zijn van harte welkom om langs te komen op kantoor.

Communicatie

Elke maandag heeft de afdeling Service overleg om samen de week te starten. Zo weet je aan het begin van de week hoe iedereen ervoor staat, wat de bijzonderheden zijn en wat ieders taken die week zijn. Tijdens dit overleg staat de communicatie centraal, zowel intern als naar de klant toe. Binnen De Haan Westerhoff zijn er genoeg mogelijkheden om met elkaar te communiceren; in het systeem zit een functie ingebouwd, maar er is ook altijd tijd om face-to-face te communiceren. Goede communicatie blijft de basis voor een sterk team.

Fouten maken mag

Olaf werkt nu een half jaar bij de Haan Westerhoff en merkt dat hij het fijn vindt om feedback te krijgen. Als Olaf een compliment ontvangt geeft dit motivatie en een goed gevoel om nog harder te werken. Hij leert veel van de feedback die hij krijgt. “Negatieve feedback kan veel in mijn hoofd rondspoken. Fouten maken mag bij de Haan Westerhoff, maar ik kan mij hier wel schuldig om voelen. Mijn collega’s ondersteunen mij hier goed in. Fouten maken mag, je kan er nu niks meer aan doen, gewoon doorgaan zeggen ze dan.” Olaf hoort graag wanneer er iets beter kan. Hij wil graag leren en zich verder ontwikkelen.

Olaf ziet in zichzelf een wereld van verschil ten opzichte van maart. Hij was net gestopt met zijn studie toen hij bij De Haan Westerhoff in dienst kwam. In het begin was dat wat onwennig, Olaf wist nog niet precies wat er van hem verwacht werd en hoe het ‘kantoorleven’ werkte. Door zijn collega’s heeft hij al snel zijn weg gevonden. Voor Olaf is werk niet alleen de werkzaamheden die hij vijf dagen in de week doet, maar ook de collega’s waarmee hij samenwerkt. Hij voelt zich op zijn plek in het team en staat altijd open voor een grapje. Dit zijn details, maar voor Olaf speelt dit een grote rol in het hebben van een leuke baan. Hij vindt de verantwoordelijkheid en het vertrouwen vanuit het team prettig.

In zijn werk kan Olaf soms onrustig zijn. Niet omdat hij een chaoot is, maar omdat hij zo enthousiast wordt van zijn werk. “Ik zie dit als een positieve eigenschap, maar dit kan ook een valkuil worden. Ik waak hier wel voor in mijn planning.” Je kan Olaf onderscheiden van zijn collega’s omdat hij altijd wel wat lekkers in zijn bureaulade heeft en wat hij graag uitdeelt.

Familiebedrijf

“Op de werkvloer merk je de meest unieke sfeer die je kan hebben op een kantoor.” Olaf vindt de sfeer erg positief: “Je moet meegaan met de grappen die worden gemaakt en als je daar een stap in durft te maken, dan wil je hier eigenlijk nooit meer weg.” Bij Olaf zijn sollicitatiegesprek merkte hij al snel op hoeveel jonge mensen er bij De Haan Westerhoff werken.

“Veel jonge mensen zijn hier al een tijd aan het werk en dat zie je niet snel gebeuren bij onze generatie. Je voelt dat De Haan Westerhoff een echt familiebedrijf is! En ook al ben je hier nog niet lang, je hoort er snel bij. De hand van Paul Olijve heeft daar wel aandeel in. Niet alleen op kantoor, maar ook bij de monteurs merk je de passie voor het vak.”

Enthousiast geworden na het verhaal van Olaf? Kom werken bij De Haan Westerhoff.