

Handzender reageert niet, hoe los ik dit op?
Je drukt op de knop van je handzender, maar je zonwering reageert niet. Vervelend! Gelukkig blijkt de oorzaak vaak simpel, waardoor je het probleem zelf kunt oplossen. De Haan Westerhoff gebruikt standaard Somfy IO-motoren in alle zonweringproducten, van screens tot rolluiken. Deze motoren zijn betrouwbaar, maar soms gaat er iets mis met de bediening.
We lopen stap voor stap door de meest voorkomende oorzaken en oplossingen. De meeste problemen los je binnen een paar minuten op. Reageert je handzender nog steeds niet? Dan staat ons serviceteam 24/7 voor je klaar.
Waarom reageert mijn handzender niet meer op de zonwering?
De batterij van je handzender is in 90% van de gevallen de boosdoener als de raamzonwering niet meer reageert. Een lege batterij zorgt ervoor dat de handzender geen signaal meer kan versturen naar de Somfy IO-motor in je zonwering. Ook al branden de lampjes nog, de spanning kan te laag zijn voor een goede verbinding.
Een tweede veelvoorkomende oorzaak is een verloren koppeling tussen handzender en motor. Dit gebeurt vaak na een stroomstoring of wanneer de motor gereset is. De handzender en motor "kennen" elkaar dan niet meer.
In zeldzame gevallen is de motor zelf defect. Dan reageert je zonwering ook niet op andere bedieningen zoals een wandschakelaar of de TaHoma app. Bij De Haan Westerhoff installeren we uitsluitend Somfy IO-motoren vanwege hun betrouwbaarheid en lange levensduur.
Hoe vervang ik de batterij als mijn handzender niet werkt?
Als je handzender niet werkt na het vervangen van de batterij, controleer je eerst welk batterijtype je gebruikt. De meeste Somfy handzenders werken met een CR2430 of CR2032 batterij. Je vindt dit vaak aangegeven in het batterijvakje aan de achterkant van de handzender.
Open voorzichtig het batterijvakje door het klepje omhoog te schuiven of los te klikken. Let op de plus- en minpool van de oude batterij voor je deze verwijdert. Plaats de nieuwe batterij met dezelfde kant naar boven. Test direct of je handzender weer werkt door een knop in te drukken. Zie je de lampjes knipperen en reageert je zonwering? Dan was de batterij inderdaad het probleem. Bewaar de verpakking van de nieuwe batterij, zo weet je over een paar jaar welk type je nodig hebt.
Wat doe ik als mijn handzender nog steeds niet werkt na batterijvervanging?
Als je handzender nog steeds niet werkt na het vervangen van de batterij, is de koppeling tussen handzender en Somfy IO-motor waarschijnlijk verloren gegaan. Dit gebeurt vooral na stroomstoringen of wanneer de motor gereset is.
Voor het opnieuw koppelen van een Somfy IO-handzender houd je meestal de programmeerknop op de handzender enkele seconden ingedrukt totdat het lampje knippert. Druk vervolgens kort op de programmeerknop aan de motor of op een al werkende handzender. De motor beweegt kort heen en weer als teken dat de koppeling geslaagd is.
Heb je een TaHoma smart home-systeem? Probeer dan ook via de TaHoma app je zonwering te bedienen. Werkt dit wel, dan ligt het probleem specifiek bij de handzender. Werkt ook de app niet, dan is er mogelijk een probleem met de motor zelf. Elke Somfy motor heeft zijn eigen koppelingsprocedure. Raadpleeg de handleiding bij je zonwering of neem contact op met ons serviceteam voor de juiste stappen.
Hoe weet ik of mijn motor defect is als de handzender niet werkt?
Je weet dat de motor defect is als je handzender niet reageert én alle andere bedieningen ook niet werken. Test een wandschakelaar, andere handzenders, of de TaHoma app als je die hebt. Reageert je zonwering nergens op? Dan is waarschijnlijk de motor zelf het probleem.
Een defecte motor kan verschillende oorzaken hebben: een doorgebrande zekering, kapotte bedrading, of storing in de motor zelf. Dit vereist professionele reparatie door een gecertificeerde monteur.
Voorkom problemen met je handzender en zonwering
De meeste problemen met je handzender los je dus zelf op door de batterij te vervangen of opnieuw te koppelen. Blijft je zonwering onbestuurbaar via alle bedieningen? Dan is professionele hulp nodig.
Bij De Haan Westerhoff lost ons serviceteam 70% van alle storingen in één bezoek op. We zijn 24/7 bereikbaar en staan binnen 3 werkdagen bij je op de stoep. Bij spoedstoringen komen we zelfs nog dezelfde dag langs.
Meld je storing eenvoudig via onze website, mail naar service@dhwz.nl, of bel 0512-369411. Onze serviceafdeling is van 8:00 tot 17:00 bereikbaar, maar spoedstoringen kun je altijd doorgeven. Reageert je handzender niet meer? Neem dan contact met ons op.

Doek hangt uit geleider: zo los je dit probleem bij je zonwering op
Zie je dat het doek van je screen, knikarmscherm of rolluik scheef hangt? Dan is er waarschijnlijk iets misgegaan met de geleiding. Het zonweringsdoek ...
Lees meer
Motor zoemt, handmatig je scherm oprollen
Hoor je de motor van je zonnescherm zoemen, maar gebeurt er niets? Dan weet je dat de motor stroom krijgt maar niet meer goed werkt. Gelukkig kun je e ...
Lees meerNIEUWSGIERIG NAAR MEER?
TAGS: